ÎNREGISTRAREA DECESULUI
Andrei Cristea
22.03.2021
 
	
		
			| 
			 Procedura 
			 | 
			
			Cum, unde şi cine poate face înregistrarea decesului
			  
			
				- se face declaraţia de deces la ofiţerul de stare civilă din localitatea în care a survenit moartea persoanei,
 
				- de către:
 
				- membrii familiei decedatului,
 
				- în lipsa acestora:
 
				- de medicul sau alt cadru din unitatea sanitară unde s-a produs decesul;
 
				- de orice persoană care are cunoştinţă despre deces.
 
			 
			 | 
		
		
			| 
			 Termenele legale pentru înregistrarea decesului 
			 | 
			
			
				- 3 zile * de la data încetării din viaţă, când cauza decesului este naturală
 
				- 48 de ore * socotit de la momentul morţii, când decesul se datorează unei sinucideri, accident  sau alte cauze violente, precum şi în cazul găsirii unui cadavru
 
				- 24 de ore * de la data decesului, pentru copilul născut viu care a decedat înăuntrul termenului  de 15 zile;
 
			 
			           * termenele se socotesc astfel:  
			
				- de la momentul încetării din viaţă a persoanei, în care  se cuprinde atât ziua în care s-a produs decesul cât şi ziua în care se face declaraţia
 
			 
			          * dacă decesul nu a fost declarat şi înregistrat în termenele legale:  
			
				- întocmirea actului de deces se face numai cu aprobarea parchetului (procuraturii), iar declaraţia se face în scris arătând motivele întârzierii
 
			 
			 | 
		
		
			| 
			 Acte necesare 
			 | 
			
			Când decesul se datorează unei cauze naturale
			
				- certificatul medical constatator al decesului, emis de medicul care a constatat decesul, completat corect;
 
				(A SE CITI CU ATENŢIE la primire, dacă conţine neconcordanţe trebuie corectat de emitent) 
				- certificatele de stare civilă ale persoanei decedate (naştere, căsătorie);
 
				- actul de identitate al a defunctului/ei (buletin/ carte de identitate/ provizorie);
 
				- cartea de identitate a declarantului.
 
			 
			Când decesul se datorează unei cauze violente, accident, sinucidere
			
				- certificatul medical constatator al decesului, completat corect; 
 
				(A SE CITI CU ATENŢIE la primire, dacă conţine neconcordanţe trebuie corectat de  emitent) 
				- dovada eliberată de poliţie sau Parchet (Procuratură) din care să rezulte că una dintre aceste autorităţi a fost sesizată despre deces;
 
				- certificatele de stare civilă ale persoanei defunctului/ei (naştere, căsătorie);
 
				- actul de identitate al defunctului/ei (buletin/ carte de identitate/ provizorie);
 
				- cartea de identitate a declarantului;
 
			 
			 | 
		
		
			| 
			 Locul înregistrării, Date de contact, Program de lucru 
			 | 
			
			Locul
			
				- înregistrarea decesului se face la Starea civilă  a localitatii unde s-a produs decesul
 
			 
			
				- nr. de telefon – 0254/2425858, mobil- 0727361760
 
			 
			Program de lucru cu publicul
			
				- Zilnic de LUNI până VINERI, între orele 09.00 – 12.00 , iar JOIA  si intre orele 15,00 – 17,00 pentru depunerea documentelor, iar pentru ridicarea certificatelor,  in termenul cel mai scurt, cu excepţia sărbătorilor legale.
 
				- SÂMBĂTĂ si DUMINICA  doar după apel telefonic la nr. mobil 0727361760
 
			 
			 | 
		
		
			| 
			 Eliberarea certificatului, 
			taxe 
			 | 
			
			Cui se eliberează certificatul de deces
			
				- membrilor familiei sau altor persoane îndreptăţite
 
			 
			În cât timp se eliberează certificatul de deces
			  
			
				- minim 30 de minute,si maxim 1 ora de la depunerea actelor necesare înregistrării, in functie de numarul marre de cereri .
 
			 
			 
			 
			Regula deservirii
			
				-  "PRIMUL VENIT = PRIMUL SERVIT", respectiv ordinea sosirii aparţinătorilor
 
			 
			Ce taxe se achită
			
				- eliberarea certificatului, cu ocazia înregistrării decesului, este scutită de taxe.
 
			 
			 | 
		
		
			| 
			 Legislaţie aplicabilă 
			 | 
			
			
				- Legea nr. 119/ 1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată şi actualizată;
 
				- Hotărârea Guvernului nr. 64/ 2011 pentru aprobarea  Metodologiei cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă;
 
				- Codul civil, Legea nr. 287/ 2009, republicată şi actualizată;
 
				- Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) ;
 
				- Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)
 
			 
			 | 
		
		
			| 
			 Important de ştiut 
			 | 
			
			Când decesul a survenit în străinătate şi înmormântarea se doreşte în ORASTIE
			  
			
				- înhumarea cadavrului unui cetăţean român ori de origine română, al cărui deces s-a produs în străinătate, se face pe baza adeverinţei eliberate de ofiţerul stării civile de la primăria localităţii în care urmează să se facă înmormântarea,
 
				Acte necesare: 
				- cererea scrisă a persoanei interesate;
 
				- certificatul/ extrasul de deces emis în străinătate;
 
				- traducerea legalizată a acestui certificat/ extras;
 
				- certificate de stare civilă (naştere/ căsătorie) şi actul de identitate al persoanei decedate (fotocopii)
 
				- declarative data in fata ofiterului de stare civila cu privire la data inmormantului precum si a locului unde urmeaza 
 
			 
			 
			Ce se întâmplă cu actele depuse pentru înregistrarea actului de deces:
			
				- Ofiţerul de stare civilă, delegat, reţine: 
				
					- certificatul medical constatator al decesului;
 
					- actul de identitate al persoanei decedate;
 
					- dovada de la poliţie sau parchet (când este cazul).
 
				 
				 
			 
			
				- Ofiţerul de stare civilă, delegat, restituie declarantului: 
				
					- actul de identitate al declarantului;
 
					- certificatele de stare civilă ale persoanei decedate cu menţiunea DECEDAT;
 
					- contractul de întreţinere între declarant şi persoana decedată.
 
					  
				 
				 
				- Ofiţerul de stare civilă eliberează pe seama decedatului: 
				
					- certificatul de deces;
 
					- adeverinţa de înhumare,care se prezintă, în original, preotului pentru înmormantare.
 
				 
				 
			 
			 | 
		
		
			|   | 
			  |